Notarissen wachten niet meer ‘tot het grind knerpt’ maar gaan actief de boer op. Zij slaan de handen ineen om aan marketing-stootkracht te winnen. Of bundelen hun krachten om te besparen op overhead-kosten, om kennis te delen en/of vakinhoudelijke innovatie te bevorderen. In een serie voor Notariaat Magazine belicht ik verschillende formules.
Vraag de Notaris, de jongste notariële marketingsite
Wie?
Vraag de Notaris is een onderneming van oud-kandidaat-notaris Gertjan de Gans. Na voltooiing van zijn hbo-studie marketing studeerde De Gans notarieel recht en werkte hij parttime bij een internet marketing bureau. Daarna was hij een jaar als kandidaat-notaris verbonden aan Kooijman Lambert Notarissen in Rotterdam. Daar deed hij juridisch inhoudelijk werk en gaf hij adviezen op marketinggebied. De Gans werkt nu bij Ondernemers Resultaat.
Waarom?
‘Bij Kooijman Lambert heb ik van dichtbij gezien hoe de praktijk zou moeten zijn: de consument helpen door kwalitatief hoogstaand advies te geven. Vanuit mijn marketingachtergrond zag ik mogelijkheden om de notaris online, op basis van kwaliteit, beter in contact te laten komen met potentiele klanten. De notaris heeft met zijn kennis echt toegevoegde waarde. Alleen moet je die wel kunnen etaleren. Daar is dit platform geschikt voor.’
Waarvoor?
Het platform wil online ‘leads’ genereren voor notariskantoren en zo helpen om kantoren en potentiele clienten bij elkaar te brengen op basis van kwaliteit in plaats van prijs.
Hoe?
De website bestaat uit het vragenplatform en een informatief gedeelte. In het informatieve gedeelte staan algemene antwoorden op de meestgestelde vragen aan notarissen en stappenplannen voor de oprichting van een onderneming, het kopen van een huis en echtscheiding. De teksten op het informatieve gedeelte zijn geschreven in begrijpelijk Nederlands.
Op het vragenplatform kan de bezoeker gratis en vrijblijvend een vraag stellen. Als dat geneurt, krijgen de deelnemende kantoren in de regio van de vragensteller een bericht over de vraag.
De notarissen die de vraag willen beantwoorden, loggen in op een afgeschermd gedeelte van de site. Als er een antwoord is gegeven, laat Vraag de Notaris dit per e-mail weten aan de vragensteller. Deze kan de antwoorden lezen door in te loggen op het afgeschermde gedeelte.
Hoe veel?
Bij de lancering van de website op 2 september deden twintig kantoren mee in bijna heel Nederland. En de belangstelling van kantoren groeit, zegt De Gans.
De website is sinds mei 2013 in de lucht. Een mediacampagne, die op 2 september begon, moet de naamsbekendheid van de site vergroten. Ondanks de geringe naamsbekendheid werden in juli 120 vragen gesteld door consumenten. ‘Een gemiddelde van acht vragen per kantoor.’ Acht van de tien vragenstellers zijn via Google op de website terechtgekomen. Zestig procent van de vragen gaat over familierecht en de resterende veertig over ondernemen (20%) en wonen (20%).
De Gans: ‘De kosten voor deelname zijn ongeveer 1000 euro per jaar. Dat is vergelijkbaar met twee advertenties in een plaatselijk dagblad. Alleen heb je voor hetzelfde geld bij Vraag de Notaris niet twee dagen per jaar exposure maar 365 dagen. Daarnaast is adverteren in een plaatselijk dagblad schieten met hagel terwijl je bij Vraag de Notaris direct contact hebt met een potentiele klant.’
De Gans gebruikt de inkomsten van het platform om de lopende kosten te dekken en om te investeren in uitbreiding en innovatie van het platform.
Wat?
Deelname aan Vraag de Notaris levert notariskantoren warme leads op naar potentiele klanten die op zoek zijn naar een notaris. In juli waren dat er gemiddeld acht per deelnemend kantoor. De verwachting is dat dit de komende maanden zal stijgen door de mediacampagne. Deelnemers Geertjan Sarneel (Meijling Sarneel Notarissen) en Aniel Autar (Kooijman Lambert Notarissen) hebben nog geen cliënten over gehouden aan Vraag de Notaris. Maar dat is ook niet hun bedoeling. Zij juichen het toe dat via het internet goede informatie over het notariaat beschikbaar komt. ‘Dat straalt ook op ons kantoor af,’ zegt Sarneel. Autar bewijst De Gans als oud-kandidaat van Kooijman Lambert graag een dienst door columns te schrijven voor de website. Daarmee dient Autar misschien ook zich zelf, want zijn columns in de media doen de vraag naar zijn notariële diensten naar eigen zeggen stijgen.
Waar?
www.vraagdenotaris.nl
Netwerk Notarissen, het oudste en grootste netwerk
Wie?
Netwerk Notarissen is een samenwerkingsverband van en voor aangesloten, zelfstandige notariskantoren. Netwerk komt voort uit de Federatie van Notariële Samenwerkingsverbanden, die in 1999 bestond uit acht regionale samenwerkingsverbanden. In november 2010 is deze federatie omgezet in het landelijke Netwerk.
Netwerk Notarissen is verdeeld in verschillende regio’s met aparte besturen. Elke regio heeft twee vertegenwoordigers in de landelijke deelnemersraad. De aangesloten notarissen houden certificaten van aandelen in de bv Netwerk Notarissen.
Waarom?
De notarissen voelden de behoefte aan een hechter verband om beter kenis te kunnen delen, de kwaliteit van de dienstverlening aan cliënten te verhogen en de efficiency te verbeteren. De vorming van Netwerk Notarissen viel samen met de introductie van de marktwerking.
Waarvoor?
Netwerk is gericht op het delen van juridische kennis en het uitwisselen van ervaringen op het gebied van de kantoororganisatie. Het samenwerkingsverband is minder gericht op efficiencyvoordelen of gezamenlijke marketing. ‘We willen het beste jongetje van de klas zijn, maar hebben daar weinig aan als er vervolgens geen cliënten komen. We willen die kennis daarom ook samen etaleren, maar vakinhoudelijke kwaliteit staat nummer één,’ zegt juridisch directeur Lucienne van der Geld.
Hoe?
De vijftien medewerkers van de centrale organisatie in Baarn coördineren en regelen gemeenschappelijke zaken.
Netwerk-kantoren hebben toegang tot een online kennisbank. ‘Iedereen bouwt daaraan mee,’ zegt Van der Geld. De notarissen van de deelnemende kantoren zijn verplicht om in regionale kennisgroepen op verschillende rechtsgebieden hun juridisch-inhoudelijk kennis samen bij te houden en zo mogelijk te innoveren. De kennisgroepen doen aan intervisie en beoordelingen. ‘Je houdt elkaar scherp.’
Netwerk Notarissen met het oog op permanente educatie een eigen opleidingsprogramma ontwikkeld, waarin het accent ligt op specialisatie. Alle notarieel juristen doen eraan mee.
Landelijke kennisgroepen beoordelen de inbreng van de regionale kennisgroepen alvorens de aangedragen kennis in de databank wordt opgenomen. De databank hoort bij een kwaliteitssysteem en bevat modellen, notities, thematisch gerangschikte overzichten van de vakliteratuur en instructieve praktijkgevallen. Notarissen kunnen elkaar via een discussieplatform vragen stellen.
Er is één platform voor kantoorautomatisering: Netwise. De kantoren zijn niet verplicht om daarvan gebruik te maken.
De gemeenschappelijke marketing beperkt zich tot inhoudelijke informatie voor een groter publiek via de website, brochures, een nieuwsbrief en het gratis magazines, zoals Je Familie. Bezoekers van de website kunnen online een vraag stellen, een afspraak maken of een offerteaanvragen en worden via hun postcode geleid naar de dichtstbijzijnde Netwerk kantoren.
Hoe veel?
De Federatie van Notariële Samenwerkingsverbanden telde in 1999 acht regio’s met in totaal 70 kantoren. Nu zijn er 150 vestigingen bij Netwerk aangesloten, waar ruim 600 notariële juristen werken.
De deelnamekosten voor een kantoor hangen simpel gezegd af van de grootte van het kantoor, de omvang van het personeelsbestand en het aantal Netwerk-diensten dat een kantoor afneemt. Zo kan een kantoor met vier notarissen en vier vestigingen 16 duizend euro per jaar kwijt zijn als het gebruik maakt van Netwise. Daar zitten de gewone cursussen voor de notarissen en kandidaten dan bij in, maar de specialisatiecursussen niet.
Hoeveel de samenwerking kantoren bespaart, is volgens Lucienne van der Geld moeilijk te meten. De gemeenschappelijke opleiding, het kwaliteitssysteem, de automatisering en inkoop van online literatuur , via bijvoorbeeld OpMaat of Kluwer’s Navigator, en wetboeken bieden zekere efficiencyvoordelen. ‘Maar die zijn niet te becijferen.’
Wat?
De samenwerking levert de aangesloten kantoren niet zozeer cliënten op als wel actuele kennis. Volgens de juridisch directeur zijn de meeste kantoren tevreden. Dat komt tenminste naar voren uit het veelvuldig contact met de leden en het tevredenheidsonderzoek dat de centrale organisatie regelmatig houdt.
Een notaris die wij belden: ‘Voor de goedkoopte ga je niet bij Netwerk Notarissen. Maar het goede is dat je je kwaliteit op peil houdt en je je geen zorgen hoeft te maken over de opleiding van de kandidaten.’
Waar?
www.netwerknotarissen.nl